Gloføkkampen

1326moh 5,3 km 600 høydemeter

Du starter fra Johnsgård og går sørover langs veien. Det er skiltet hele veien opp.

Du starter med ca en km på grusvei før du tar av på en god og relativt enkel skogsti til du kommer opp til tregrensa. Det kan være litt vått noen steder og det er en del stein langs stien så fjellsko anbefales.

Fra tregrensa er det en blanding av svaberg og fjellsti ett stykke før stigningen starter. Her er det god sti helt opp til salen i mellom toppene.

Fra salen kommer du etterhvert inn i steinur, men den er relativt grei å forsere. Fra toppen har du panoramautsikt hele veien rundt. Her ser du til fjellene nord for Røros. Til Idre i sør øst, Rondane i vest og selvfølgelig Rendals Sølen i sør.

Gloføkkampen rundt

16km 400 høydemeter

Følg stien opp i salen som beskrevet i tipset ovenfor.

Ved skiltet tar du til høyre og følger den merkede stien over salen og ned på vestsiden.

Når du når ned til en kraftig sti. Ta til venstre (sørover) og følg stien til du er ved Rodalsgapahuken.

Herfra kan du velge om du vil fortsette langs fjellet nordover igjen, eller gå ned til Rodalssetra og følge seterveien til du møter Langsjøveien ved sagbruket. Dette er en god løsning hvis været skifter mens man er i fjellet.

Følger du stien langs fjellet kommer du til slutt tilbake på hovedstien til Gloføkkampen.

Hvis du vil kan du legge til en liten ekstra sving om Tylldalslokene på tur ned igjen.

Tylldalslokene

5km

En flott ettermiddagstur. Følg stien mot Gloføkkampen. Ikke ta av ved første skiltet mot Tylldalslokene men gå opp til neste stikryss ca 600m lengre opp. Da kommer du over tregrensa og får utsikt utover Femund og Elgåfjellene.

Følg stien til du når ett par små vann. Dette er Tylldalslokene.

Her står det en benk det er fint å ta en pause ved.

Stien ned til Gloføklia hyttefelt er litt steinete og kupert, men det er bare å ta det pent i de bratteste bakkene. Myrene har klopper så det går fint å gå i joggesko fra juli og utover.

2km runden

2km

En universelt utformet rundtur som er en fin tur for hele familien.

Første delen har flere benker med underveis for å ta en pause om det trengs. Første mål for turen er Lavvoen ved Langodden. Hit er det ca 700 meter fra hytteområdet.

Derifra krysser du bekken over brua og opp en liten bakke. Dette er den bratteste bakken du møter når du går runden mot klokka.

Ta til venstre i neste kryss og veien svinger seg igjennom skogen før du ender opp i lysløypa og kommer tilbake til campingen.

Jotseterrunden

7,5km

Denne stien er blåmerket

Start sørover på Langsjøveien og følg skiltingen mot Gloføkkampen. Når du ser skiltet med Gloføken 4,4 km som peker til venstre fortsetter du rett frem.

Følg seterveien til du kommer til en gammel setervang. Dette er Jotsetra. Hit er det 3 km fra Johnsgård. nå har du tatt alle høydemetrene du skal på turen.

Ta til høyre og følg stien til Langsjøsetra. Her er det en gapahuk som det er fint å ta en rast i.

Stien fortsetter nedover i mellom to gamle laftede hus. Herifra blir den litt smalere og litt mer steinete.

Du kommer inn på 2 km runden rett ovenfor lavvoen ved Langodden.

Den korteste veien tilbake til Johnsgård er å forsette rett frem og følge den Universelt utformede stien tilbake.

Sålekinna

5km

Utgangspunktet er garden som ligger ved Fjellvegen, bomveg, fra Øversjødalen til Narbuvoll, ca. 4 km fra Øversjødalen. Parker ved låven nedenfor garden. Fra garden går det en god sti opp bjørklia. Delvis noe bratt, men greit å gå. Lettere midtparti med fin sti. Bratt og litt stenete mot topppen. Fra toppen er det en fantastisk utsikt i alle retninger, spesielt fint mot Femunden og fjella på svenskegrensa.